Uit de AnnuNu Sagen
Het verhaal van Cú Chulainn

Lang geleden, in het groene en mysterieuze Ierland, leefde een jongen die Setanta heette. Hij was niet zomaar een gewone jongen. Nee, Setanta was sneller dan de wind, sterker dan hij eruitzag, en had het hart van een echte held. Op een dag werd hij uitgenodigd voor een feest in het huis van de smid Culann. Maar Setanta was zo druk Hurling aan het spelen, dat hij pas laat aankwam. Wat hij niet wist, was dat Culann zijn grote, woeste waakhond had losgelaten om het huis te bewaken. Toen Setanta bij het huis kwam, sprong de hond op hem af met felle ogen en scherpe tanden. Maar Setanta was niet bang. Met één krachtige worp van zijn bal en hurley versloeg hij de hond. Toen Culann hoorde wat er gebeurd was, was hij verdrietig. De hond had hem jarenlang trouw gediend. Setanta voelde zich schuldig en zei: ‘Het spijt me, Culann. Tot je een nieuwe hond hebt, zal ík jouw waakhond zijn.’
Cú Chulainn staat symbool voor heldenmoed, opoffering en trouw. In tijden van strijd werd hij vaak opgevoerd als nationaal symbool van kracht en standvastigheid, vooral tijdens de Ierse onafhankelijkheidsbeweging.
Toen ik dit verhaal las moest ik denken aan de rol van de leerkracht. In mijn ogen is dit ‘de waakhond’ voor de kinderen, wanneer hun ouders of verzorgers dit niet kunnen zijn. Zeker bij onderwijskansen- scholen merk je dat wij leerkrachten een belangrijke rol spelen, en wat inspirerend dat we dat hier in Ierland ook gemerkt hebben. Bijzonder vind ik de passie en bevlogenheid waarmee gewerkt wordt, dat heeft impact op de kinderen en ouders. Het veel ging over veiligheid en ‘de community’. De HSCL teacher speelt hierin een crusiale rol en zou ik het liefst ook op de scholen in NL zien. Dat is wellicht een te grote stap, maar ouders meer betrekken bij de school en in de klas is iets waar ik de komende tijd meer aandacht aan wil besteden. Niet alleen bij het onderwijs, maar juist om te werken aan de relatie onderling en het creeëren van een ontmoetingsplek voor ouders die in lastige omstandigheden leven. Ook heb ik bij de Lady Immaculate school praktische voorbeelden gezien, zoals werkvormen, posters aan de muur en klasindeling, die ik toe wil gaan passen in de klas.
Ik heb het als een hele leerzame reis ervaren en vond het leuk dit samen met jullie te beleven.