Terug naar tijdlijn

Borrelplanksessie met IB'ers, onderwijskwaliteit & innovatie en het ondersteuningsteam

Borrelplanksessie met IB'ers, onderwijskwaliteit & innovatie en het ondersteuningsteam

2 juni 2025

Er werd onderstreept hoe belangrijk het is om te blijven investeren in sociale vaardigheden en te blijven werken aan de kwaliteit van ons onderwijs. De relatie tussen leerkracht en kind werd benoemd als de belangrijkste voorwaarde. Ook klonk er een duidelijke oproep: durf kritisch te zijn op methodes en los te laten wat niet meer past. Denk buiten de bestaande kaders en laat je inspireren door hoe het onderwijs in andere landen is georganiseerd. Er is behoefte aan ruimte om anders te kijken naar ons onderwijs en om het systeem zo in te richten dat het beter aansluit bij de vragen van de toekomst.

Op het thema personeel werd het belang benoemd van kritisch blijven op de kwaliteit van leerkrachten, ruimte bieden voor flexibiliteit en zowel persoonlijke als collectieve groei. Ook werd het benutten van externe expertise en samenwerking met organisaties als de BSO genoemd. Duurzame inzetbaarheid vraagt volgens hen om flexibiliteit in uren en dagen, tijd voor leren onder werktijd en gerichte scholing. Waardering en de mogelijkheid om als teamlid mee te denken over wat nodig is, worden gezien als essentieel.

Verbinding werd als sleutelwoord genoemd. Elkaar kennen – binnen en buiten het onderwijs – maakt samen leren mogelijk. Er klonk een oproep om in te blijven zetten op netwerken, samenwerking in de wijk en stad, en om kennisdeling binnen de hele scholengroep verder te versterken. Het behouden én uitbreiden van netwerken van specialisaties biedt kansen. Daarbij werd ook aandacht gevraagd voor meer zichtbaarheid van ontwikkelmogelijkheden en het benutten van wat er al is. Ook de samenwerking met ouders werd benoemd als een belangrijk onderdeel van een sterke lerende cultuur.

Bekijk hier de resultaten vanuit de Mentimeter

Download de PDF

Naar boven