Borrelplanksessie met teamleiders en school business managers

30 juni 2025
Er is veel waardering voor de ruimte om te vernieuwen en het vertrouwen in de professional. Collega’s ervaren dat er ruimte is om onderwijs af te stemmen op de belevingswereld van kinderen en geven aan dat dit behouden moet blijven. Tegelijkertijd benadrukten zij het belang van maatwerk, ervaringsgericht leren en het verwerken van actuele thema’s in het onderwijs. Samenwerking tussen scholen, met ouders en de buurt werd vaak genoemd als kans om het onderwijs nog krachtiger te maken. Er werd gepleit voor het bieden van ruimte aan innovatie en proeftuintjes, ook op bovenschools niveau. Tegelijk klonk er een waarschuwing: let op dat systemen, cijfers en registratie niet de overhand krijgen – blijf oog houden voor de menselijke maat.
Ook op het gebied van personeel werd duidelijk benoemd wat werkt: persoonlijke aandacht, bereikbaarheid van de staf en ondersteuning bij vragen dragen bij aan werkplezier en verbondenheid. Deze elementen worden als waardevol ervaren en verdienen blijvende aandacht. Daarnaast is er behoefte aan professionele ruimte, begeleiding van starters, coaching en een goede werk-privébalans. Maatwerk in personeelsbeleid wordt belangrijk gevonden, zowel op schoolniveau als binnen de scholengroep. De gesprekkencyclus blijkt in de praktijk sterk te verschillen per school, terwijl er vooral onder jongere collega’s behoefte is aan structurele momenten van erkenning en gesprek. Netwerken worden als inspirerend ervaren, mits de inhoud en opbrengsten ervan ook breder gedeeld worden binnen de organisatie. De term ‘duurzame inzetbaarheid’ roept vragen op; er werd geopperd dit concreter te maken, bijvoorbeeld door het bieden van keuzedagen of een persoonlijk ontwikkelbudget.
Collega’s gaven aan dat er binnen AnnoNu veel ruimte is om te leren en te ontwikkelen. Die ruimte wordt gewaardeerd, maar zou volgens hen beter benut en zichtbaar mogen zijn. Ze riepen op om schooloverstijgende studiedagen en werkgroepen – gebaseerd op affiniteit en expertise – verder te stimuleren. Het delen van kennis, documenten en goede voorbeelden kan nog actiever worden georganiseerd. Ook werd genoemd dat de AnnoNu Academie als waardevol wordt gezien, maar dat het aanbod niet altijd aansluit of onvoldoende bekend is. Tot slot werd benadrukt hoe belangrijk samenwerking is – niet alleen tussen scholen, maar ook informeel tussen collega’s en met ouders buiten formele structuren. Die verbindingen dragen bij aan een sterke, lerende organisatie.