Studiereis naar Zweden: Spelend leren over de grens

Studiereis naar Zweden: Spelend leren over de grens

Zweden als voorbeeld in spelend leren

Een groep van 24 collega’s van verschillende AnnoNu-scholen maakte onlangs een studiereis naar Göteborg, waar zij de kracht van spelend en ontdekkend leren verkenden. Deelnemers volgden colleges aan de Universiteit van Göteborg en bezochten diverse scholen om te zien hoe deze onderwijsmethoden in de praktijk tot leven komen.

De focus lag op spelend leren als fundament voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Door praktijkvoorbeelden, gesprekken met Zweedse directeuren en observaties in de klas kregen de collega’s een rijk en concreet beeld van hoe Zweden de theorie van kindontwikkeling vertaalt naar dagelijkse onderwijspraktijk.

Leren met en van elkaar

De studiereis is verbonden aan het leernetwerk ‘Het Jonge Kind’ binnen de AnnoNu Academie en draagt bij aan onze visie op nieuwsgierigheid, betrokkenheid en eigen initiatief in het jonge kind. Deelnemers reflecteerden op hun eigen aanpak en deelden inzichten die direct toepasbaar zijn in hun lessen.

De Zweedse gastscholen ontvingen onze collega’s met trots en openheid. “Spelen is de krachtigste manier om te leren,” vatte een deelnemer de week treffend samen. Deze ervaring gaf nieuwe ideeën en hernieuwde energie om het spelenderwijs leren binnen AnnoNu verder te versterken.

AnnoNu en Erasmus+: leren van de wereld, voor onze toekomst

AnnoNu gelooft in het verleggen van grenzen – letterlijk en figuurlijk. Als door de EU-geaccrediteerde scholengroep nemen we actief deel aan Erasmus+ projecten in onder meer Estland, Zweden en Ierland. Deze internationale samenwerkingen bieden onze collega’s unieke kansen om van en met elkaar te leren binnen een Europese context. Ze dragen bij aan de versterking van de onderwijspraktijk én de professionele groei van onze mensen. Lees meer over internationalisering binnen AnnoNu: Internationalisering binnen AnnoNu: Leren van de wereld, voor onze toekomst

Deel
Socials
Kom in beweging en volg ons:
Scholengroep AnnoNu
© 2025 Scholengroep AnnoNu